Sikondáról Orfűre

Sikonda – Orfű

12 km, 240 m

A sikondai Vadásztanyától indulunk, a horgásztavakat jobbról kerüljük meg. A vízpartot elhagyva tovább ugyanabban az irányba egy keskeny, kátyús aszfaltúton érünk ki a pécs-sárdi országútra. Óvatosan átvágva rajta, majdnem szemben egy széles földúton kell folytatni zarándoklatunkat. Itt épül a Komló környéki kerékpárút, amely Magyarszékre vezet. Egy kellemetlen emelkedő ( kb. 100 m) van előttünk a mezőn, a Karmelita kolostor földjének kerítése mellett. Már majdnem a tetőre érünk, a mecsekszéki  szőlőhegyre, mikor balról egy kocsiút hívogat. Ez az út lesz hosszan útitársunk, többnyire erdőben, kisebb fel és le menetelekkel a gerincen. Útelágazásoknál figyeljük a Szent Márton emblémát, amely a helyes irányt mutatja. Az elágazástól kb. 2,5 km-re meglátunk egy zöld kör turista jelzést, (amely a Koponya-kúthoz vezet, de nem érdemes felkeresni, mert nagyon mélyen a völgyben van.) Tovább az előző kocsiúton folytatjuk utunkat, most már a zöld kör jelzés mentén. Miután a zöld sáv is becsatlakozik, a kocsiútról nem letérve, hamarosan Vágotpusztára érünk.

Vágotpuszta Baranya megye legmagasabban fekvő, néhány házból álló települése (403 m). A közlekedési út mentén a  18. század végén egy uradalmi csárdát építettek és néhány német és magyar család letelepedett itt. Ma már egyetlen őslakos sem él, hétvégi házaknak vették meg az épületeket. Az út mentén egy 60 m mély kút és egy kis harangláb áll. Az oldalán egy emléktáblát és arrébb egy kopjafát állítottak az 1956-os forradalom és szabadságharc „Mecseki Láthatatlanok” nevű csoport harcosainak emlékére. (1956 nov. 7. és 14 között itt táboroztak a főparancsnok a „Gazda” vezetésével.)

Körülnézés után a zöld sáv jelzésen lefelé folytatjuk az utunkat, először egy kocsiúton, majd kb. 200 m után  kis ösvényre térünk. Egy kis völgy oldalában, majd aljában a kis bozótos ösvényen egy házhoz, az erdészet kezelésében lévő Lóri vendégházhoz érünk, itt a kertjében megpihenhetünk. A nagyon szép, sziklás Lóri-völgyön haladunk tovább jobbra a sárga négyzet jelzésen. (Nem egy papagájtól kapta a nevét. A lóré szó lóvontatású kis vasutat jelent, régen evvel szállították ki a kitermelt fát a völgyből.) A patak medre általában száraz, ilyenkor jól lehet benne gyalogolni, de esős idő után a szélén tudunk csak menni és megszámolhatatlan sokszor át kell kelni a vízen. Amikor kiszélesedik a völgy, jelzésünk sárga sávra vált, majd el is hagyjuk kis patakunkat. A vízműbe épített Toplica-forrás mellett egy aszfalt útra érünk és perceken belül már Mecsekrákos házai között vagyunk.

Az 1960-as években kezdték kialakítani a négy tóból álló tórendszert az Orfűi-völgyben. A tó közelében álló 5 kis falu hivatalosan egyesült Orfű néven, a központja  a volt Mecsekrákoson van. Két Szent Márton tiszteletére felszentelt kis templomot is megtekinthetünk. Egyet itt Mecsekrákoson, a másikat Orfűn, ahová a sárga sáv jelzésen juthatunk.

Hírlevél

ESEMÉNYNAPTÁR
« Előző év / hónap
Következő év / hónap »
Mai dátum

ESEMÉNYEK

KÖZELI ESEMÉNYEK

Kisujbanyamosolya.hu 2009 © Minden jog fenntartva!